عایق دما

عایق‌کاری تاسیسات

خدمات عایق‌کاری

معرفی استاندارد عایق کاری لوله

همانطور که می‌دانید امروزه به‌طور زیادی یکی از روش‌های پیشگیری از هدررفت انرژی و کاهش مصرف سوخت و ساز در موتورخانه ساختمان‌ها و صنعت‌ها، عایق کاری لوله‌های تأسیسات می‌باشد. در این حالت به این صورت که با عایق کاری لوله‌های آب گرم از مصرف سوخت اضافی جلوگیری و همچنین با عایق کاری لوله‌های آب سرد از یخ‌زدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. از آنجایی که اهمیت این مورد بسیار بالا است، در این مطلب قصد داریم شما را با استاندارد عایق کاری لوله آشنا کنیم و در رفع مشکلات شما به یاریتان بشتابیم.

طبق شواهد موجود عایق کاری لوله‌های تأسیسات یکی از الزامات بکار رفته در هر مکانی به خصوص ساختمان، مخازن، دستگاه‌ها و… می‌باشد. پس باید طریقه نصب و اجرای آن جدی گرفته شود و به استاندارد عایق کاری لوله در این حوزه توجه شود. عایق‌کاری از جمله فعالیت‌هایی است که برای ممانعت از ورود رطوبت، گرما، سرما، کنترل صدا، کاهش انرژی کاربرد دارد.

یکی از هدف‌های مهم در عایق کاری همان پیشگیری از اتلاف انرژی و هزینه‌های اضافی است. درواقع برای انجام یک عایق کاری مناسب باید با انواع نکات و استاندارد عایق کاری آشنا شوید تا بتوانید باتوجه به دستورکار موجود بهترین انتخاب را داشته باشید.

کاربرد عایق کاری لوله

عایق کاری لوله با روش صحیح و مناسب، نقش حیاتی در فرآیند و نیروگاه‌های تحت عایق ایفا می‌کند، زیرا صحت چرخه فرآیند را به نوعی تضمین می‌کند. ازطرفی شرایط سیال جاری در داخل لوله باید در محدوده محدودیت‌های تعیین شده مطابق با الزامات پروژه موردنظر باشد (مانند دما، ویسکوزیته، دانسیته، فشار و…)

این مقاله به انواع عایق لوله، اهداف عایق کاری، کاربردها، ملاحظات روکش، مواد عایق و کدها و استاندارد عایق کاری لوله مربوط به نکات و دستورکارهای عایق می‌پردازد. با ما همراه باشید.

درواقع خوب است بدانید عایق یک لایه محافظ است که در قسمت بیرونی سیستم لوله‌کشی همانند یک پوشش قرار می‌گیرد. عایق کاری لوله‌ها یک مانع بین سیال جاری لوله و محیط بیرون ایجاد می‌کند. عایق‌ کاری لوله‌‌ها این مورد را تضمین می‌کند که تلفات حرارتی به‌طور مؤثر و چشمگیری کاهش می‌‌یابد و سیستم لوله‌‌کشی به‌طور اقتصادی، عملکردی و ایمن به‌طور دائم به کار و فعالیت خود در راندمان بالا ادامه می‌‌دهد. عایق کاری تنها راه برای اطمینان از حداکثر کارایی چرخه فرآیند در طول عمر طراحی بدون هیچ گونه تلفات انرزی درنتیجه خطا است.

استاندارد عایق کاری لوله
استاندارد عایق کاری لوله

هدف از عایق کاری لوله

عایق کاری لوله‌ها، فرآیندی است که مزایای زیادی برای سیستم لوله‌کشی و تاسیسات به همراه دارد که باعث افزایش راندمان کار لوله‌کشی درحال انجام می‌شود.

حال می‌توان گفت برخی از اهداف عایق‌ کاری لوله به شرح زیر است:

  • مناسب در جهت جلوگیری از اتلاف حرارت و انرژی
  • برای جلوگیری از افزایش گرما
  • برای جلوگیری از تراکم
  • برای محافظت دربرابر سرما
  • مناسب برای ایجاد حفاظت پرسنل و کارکنان دربرابر دمای بالا برای بدن انسان
  • برای کاهش انتشار گاز کربن دی ‌اکسید کربن
  • برای اطمینان از پایداری دمای فرآیند
  • برای کاهش سروصدای موجود در سیستم لوله کشی

روکش باید برای محافظت از عایق دربرابر تأثیرات جوی و آب و هوا، بارهای مکانیکی، آتش‌سوزی و آلودگی‌های بالقوه خورنده اعمال شود. انتخاب روکش مناسب در این راستا به عوامل مختلفی ازجمله فشار و بار کاری، بار باد، دمای محیط و برخی شرایط دیگر بستگی دارد.

نکات مهم در انتخاب روکش

  • به عنوان یک قاعده کلی، برای لوله‌کشی داخلی باید لوله گالوانیزه را به آلومینیومترجیح دهیم و ان را استفاده کنیم. از آنجایی که مقاومت مکانیکی، مقاومت دربرابر آتش و دمای سطح پایین در مقایسه با روکش آلومینیومی در این راستا بالاتر است و همچنین قیمت لوله گالوانیزه نسبت به آلومینیوم مقرون بصرفه‌تر خواهد بود.
  • در محیط‌های خورنده مانند استفاده از لوله‌کشی در فضای باز از آلومینیوم ، فولاد ضدزنگ یا پلی استر تقویت شده با شیشه به عنوان روکش در آن استفاده می‌شود.
  • اگر سیستم لوله‌کشی در محیط خطر آتش‌سوزی و اشتعال قرار دارد، توصیه می‌شود از روکش فولاد ضدزنگ استفاده شود.
  • دمای سطح روکش کاملاً به مواد ساخت روکش بستگی دارد، هر چه سطح در این مدت براق‌تر باشد دمای سطح ورق روکش بالاتر است.
  • برای نادیده گرفتن خطر خوردگی گالوانیکی، باید از موادی استفاده کنیم که به دلیل پتانسیل الکتروشیمیایی خود دچار فرآیند خوردگی نمی‌شوند.
  • درصورت انتخاب درست برای عایق صوتی (صدا را کاهش می‌دهد)، یک ماده جاذب صدا مانند (لایه سرب، فویل پلی اتیلن) رو و داخل عایق نصب می‌شود.

کلاس‌های عایق لوله

کلاس 1: حفاظت دربرابر گرما

هدف از عایق کاری با کلاس 1 کاهش تلفات حرارتی و حفظ دما برای عملکرد کارآمد در فرآیند هدف است.

کلاس 2: حفاظت از محیط سرد

هدف از عایق کاری با کلاس 2 حفظ دمای پایین و کنترل گرمای ورودی به فرآیند هدف است.

کلاس 3:  حفاظت از پرسنل

هدف آن حفاظت از پرسنل و کارکنان است. سطوحی که دمای کار آنها زیر 10- درجه سانتیگراد یا بالاتر از 70 درجه سانتیگراد است و به فاصله حداکثر 2.1 متر عمودی و 0.8 متر افقی از مسیرها و مناطق کار معمولی محدود نمی‌شود، باید توسط صفحه محافظت شوند. در این مکان‌ها عایق فقط درصورتی استفاده می‌شود که حفاظ‌ها کاربردی نباشند.

کلاس 4:  ضد یخ‌زدگی

هدف از عایق کاری با کلاس 4 یا ردیابی گرما جلوگیری از انجماد و تراکم است.

کلاس 5: ضدحریق

هدف از عایق کاری با کلاس 5 به منظور کاهش حرارت ورودی و کنترل دما تا 400 درجه سانتیگراد روی لوله‌ها، ظروف و تجهیزات در شرایط آتش‌سوزی هیدروکربنی و ماندگاری 30 دقیقه مطابق با ISO 834 است. ضدحریق مطابق با هر حریق دیگر وضعیت باید در هر پروژه مشخص شود. قابلیت ضدحریق انتخابی باید مستند باشد و درصورت لزوم باید آزمایش آتش‌سوزی بر روی آن انجام شود.

کلاس 6، 7 و 8: کلاس عایق صوتی

کلاس6:  کاهش نویز در منطقه 500-2000 هرتز به میزان 10 دسی بل
کلاس 7: کاهش نویز در منطقه 500-2000 هرتز به میزان 20 دسی بل
کلاس 8: کاهش نویز در ناحیه 500-2000 هرتز به میزان 30 دسی بل

کلاس 9: حفاظت از تراکم خارجی و یخ‌زدگی

هدف از عایق کاری با کلاس 9 به منظور جلوگیری از تراکم در لوله‌ها و تجهیزات با دمای عملیاتی کمتر از محیط بیرون است.

معرفی استاندارد عایق کاری لوله
معرفی استاندارد عایق کاری لوله

مواد عایق لوله‌کشی

لوله‌کشی مواد عایق برای کلاس‌های مربوط به 1، 2، 3، 4 و 9 باید حاوی شیشه سلولی باشد. مواد عایق برای کلاس‌های 5، 6، 7 و 8 باید حاوی شیشه سلولی در ترکیب با پشم معدنی، الیاف معدنی یا الیاف سرامیکی در این مورد باشند. در بخش زیر به برخی از متداول‌ترین مواد مورد استفاده در عایق اشاره شده است.

شیشه سلولی:  فراورده بدست آمده از شیشه

پشم معدنی:  شامل پشم سنگ و پشم سرباره است.

پشم شیشه: مواد عایق فیبری با دمای بالا

عایق الاستومر انعطاف پذیر:  فوم‌های لاستیکی منعطف و سلول بسته

فوم سفت و سخت: عایق لوله ساخته شده از فنولیک سخت، PIR یا PUR

پلی اتیلن: عمدتا برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌های تامین آب از پلی اتیلن استفاده می‌شود

ایروژل: این مواد کمترین رسانایی حرارتی را دارد

فولاد ضد زنگ

آلیاژ آلومینیوم

کدها و استاندارد عایق کاری لوله

IS 3677 / IS 3690  کد پشم شیشه

IS 8183/ IS 9842 –  کد پشم سنگ

 IS 12436 – کد فوم پلی اورتان

IS 4671 –  کد پلی استایرن منبسط شده

 IS 3346 – کد تعیین رسانایی حرارتی

IS 737 –  کد ورق روکش

ASTM C1639 –  کد ساخت عایق لوله و لوله شیشه‌ای سلولی

ASTM C3 –  کد ابعاد عایق

ASTM C177 –  کد هدایت حرارتی

ASTM C165 –  کد برای آزمایش مقاومت مکانیکی

 ASTM C411 – کد تست و بازرسی

نکات مهم در عایق کاری لوله

در ابتدا پیش از آنکه شروع به عایق کاری لوله کنید،لازم است اطلاعاتی را در مورد استاندارد عایق کاری لوله بررسی کنید. توجه به همین نکات مهم و کلیدی در رابطه با عایق کاری لوله‌ها باعث می‌شود که کار شما دچار وقفه نشود و به راحتی راه درست و اصولی را در پیش بگیرد. باید بدانید که عایق کاری برای تمام قسمت‌های لوله، اتصالات و همچنین شیرفلکه اصلی انجام می‌شود.

قبل از عایق کاری باید اندازه‌گیری دقیقی از لوله‌ها داشته باشید، که هر فردی نمی‌تواند از عهده چنین کاری برآید و شما باید کار را به کاردان بسپارید و در همین جهت می‌توانید با ما در عایق دما ارتباط برقرار کنید تا متخصصان فنی ما از محل بازدید کرده و اندازه‌گیری را برای شما انجام دهند. پس از آن کار عایق کاری را برای شما به بهترین نحو و با کیفیت و متریال بالا انجام دهند.

در راستای بررسی‌ها باید حواستان به موضوع جنس و ضخامت نوع عایق هم باشد،چون اگر عایق مناسب و درستی را انتخاب نکنید پس از مدتی مشکل ساز خواهد بود.همه این موارد گفته شده را می‌توانید ازطریق استاندرد عایق کاری لوله به دسا آورید و درنهایت با کارشناسان و کادر فنی ما در میان بگذارید تا با فن آوری نوین و متد روز شما را در این راستا راهنمایی کنند.

جمع بندی

در این مقاله مطالبی ازجمله کدها و استاندارد عایق کاری لوله بطور واضح به شما آموزش داده شد. برای انجام عایق کاری اصولی و مناسب با نوع درخواست موردنظر، بهتر است تمامی استاندارد عایق کاری لوله را درنظر داشته باشید. سپس می‌توانید بهترین عایق را به انجام برسانید.

ارتباط با ما

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و استفاده از خدمات ما ازطریق صفحه تماس با ما ارتباط بگیرید.